Przyczyny ciągłego zmęczenia, czego może nam brakować?

0
154

Wiele osób nadal nie ma przekonania do regularnej suplementacji. Jak wiemy o naszym zdrowiu decyduje nie tylko zbilansowana dieta, jak też właściwy tryb życia oraz higiena stresu, przestrzeganie rytmu dobowego praca-odpoczynek-sen. Wszelkie zachwiania tej równowagi i utrata prawidłowego balansu zawsze skutkuje gorszym samopoczuciem.  Po suplementy sięgamy przede wszystkim wtedy, gdy mamy stwierdzony niedobór określonych witamin i minerałów. Nie jest jednak tak łatwo stwierdzić czego nam brakuje. 

Co warto suplementować, jak się dowiedzieć czego nam brakuje?

Często jest tak, że nie mamy czasu dobrze komponować posiłków, a zdrowa żywność nie leży w kręgu naszych zainteresowań. Czujemy się ciągle zmęczeni, ale trudno znaleźć przyczynę? Warto zbadać poziom Magnezu, Cynku, Witaminy B12, Witaminy D w organizmie. Te składniki najszybciej uciekają, kiedy jesteśmy w ciągłym biegu. Niestety większość badań trzeba zrobić z własnej kieszeni, gdyż lekarze POZ nie zawsze chcą, czy też nie zawsze mają uprawnienia by wydać zlecenie na takie badania. Pamiętajmy jednak, że jest to inwestycja w nasze zdrowie i samopoczucie, a badania wystarczy zrobić raz do roku. Warto zrobić te badania razem z pakietem dostępnych bezpłatnie badań w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, czyli wraz z Morfologią, TSH, ALAT i ASPAT.

Właściwe proporcje składników odżywczych

Współczesna dieta obfituje w puste kalorie, natomiast zdecydowanie brakuje nam białka, stąd też może wynikać ciągłe uczucie zmęczenia. Dieta oparta na białym pieczywie nie zapewnia prawidłowej podaży składników odżywczych, a niedobór wartościowych białek prowadzi nasze komórki do permanentnego stanu wyczerpania. Organizm, aby mógł funkcjonować potrzebuje białek, tłuszczy, węglowodanów. Lubimy zjeść szybko, słodko, tłusto, a cenne aminokwasy zostają zapomniane. Właściwa proporcja białek w diecie powinny oscylować wokół 20-30%, węglowodanów 50-65%, a tłuszczów 15-25%. Białka wchodzą w skład wielu enzymów, hormonów, a także samodzielnych związków chemicznych pełniących ważne funkcje metaboliczne. Duży wysiłek fizyczny, jak i psychiczny powoduje zwiększenie zapotrzebowania na białko w organizmie. Warto zadbać o najwyższą jakość białka w diecie.

Podsumowując, o naszym zdrowiu i samopoczuciu decyduje nie tylko jakość pożywienia, co zachowanie właściwych proporcji białek, tłuszczy i węglowodanów. Warto się zastanowić, czy żywność, którą dostarczamy do organizmu jest wartościowa, czy zawiera określone witaminy i minerały. Żywność mocno przetworzona, poddana intensywnej obróbce zwykle jest uboga w składniki odżywcze i dostarczy nam tylko pustych kalorii, w perspektywie czasu zubożając nasz organizm.